Audi’s verhaal is interessant geweest en staat als een bewijs van hoe onstabiel en onzeker iemands aanzien in de auto-industrie is.
De markt voor luxe auto’s in de Verenigde Staten wordt gedomineerd door Duitse automerken als BMW, Porsche, Mercedes-Benz, en natuurlijk Audi. Audi is eigendom van de autogigant Volkswagen en fungeert als diens luxemerk. Audi is tegenwoordig vermaard om zijn luxe Duitse auto’s en vraagt een premie, want zijn auto’s zijn niet goedkoop. Audi is nu een van de meest gezochte merken voor wie op zoek is naar luxe Duitse auto’s.
Historisch gezien werd er op de markt niet al te veel aandacht aan Audi besteed, omdat mensen als BMW de schijnwerpers bezaten. Tegenwoordig staat het in de VS op gelijke hoogte met de andere Duitse autogiganten. Maar dat was niet altijd het geval, nog niet zo lang geleden was het de meest achtergeblevene van de Duitse merken. En het verhaal van Audi’s opgang naar de top is een interessant en verhalend verhaal. Hier zijn 10 redenen waarom Audi tot ongelooflijke hoogten is gestegen.
10 Was niet altijd het geval
In het verleden was Audi een door schandalen geteisterde achterblijver waar niemand aan wilde komen. Maar nu, na een decennium van indrukwekkende verkoopgroei, draait Audi menig afgunstig hoofd om. Deze tech-zware auto’s zijn al jaren een van de luxe voertuigen bij uitstek voor jongere kopers.
Voorheen in de schaduw van de rijken Mercedes en BMW, was het de underdog die er naar streefde op de voorgrond te treden. Schandalen hebben de macht om het zwaarbevochten imago van een bedrijf volledig te ontmantelen.
9 Geschiedenis besmeurd met schandalen
Audi’s verhaal begint met een schandaal (perfect voor een soap). In de jaren ’80 raakte het verwikkeld in schandalen over zijn Audi 5000 model met beschuldigingen dat het spontaan accelereerde, zoals wat ook Toyota decennia later overkwam.
Bewijsmateriaal sindsdien heeft het onwaarschijnlijker gemaakt dat een gebrekkig ontwerp de onbedoelde acceleratie veroorzaakte, zoals beweerd werd. Maar toch, een beschuldiging hoeft niet waar te zijn om schadelijk te zijn. Dienovereenkomstig heeft Audi in haar kielzog geleden en heeft het lang geduurd om te herstellen.
8 De verkoopcrash
In de nasleep van dat schandaal zag Audi zijn verkopen kelderen. De verkoop kelderde met wel 87%, van ongeveer 75.000 voertuigen per jaar in 1985 tot zo weinig als ongeveer 25.000 in 1988, om in het jaar 1991 een dieptepunt van een miezerige 12.000 te bereiken.
De verkoop bleef verpletterend laag in de jaren 1990 tot in 1995 de verkoop weer begon te stijgen, en zich in 2000 herstelde tot het niveau van vóór het schandaal van rond de 80.000 voertuigen. Het is verbazingwekkend dat het überhaupt wist te overleven.
7 Kansen in het midden van een ramp
Mode komt in rages en als iets eenmaal populariteit geniet is het ook noodzakelijkerwijs verstoken van uniciteit en het plezier iets randfiguurs te zijn. De markt voor luxe Duitse auto’s werd gedomineerd door Mercedes en BMW.
Dit betekende dat ze mainstream waren en minder aantrekkelijk voor trendy jongere kopers. Dit had tot gevolg dat Audi aantrekkelijker werd, als nu in wezen een nieuwkomer in het spel. Het is altijd moeilijk voor een product om trendy te zijn als het al mainstream is.
https://easyimport.nl/auto-importeren-duitsland/
6 Kinderen willen afstand nemen van hun ouders.
Kinderen hebben van oudsher afstand van hun ouders gezocht. Nu Audi zo lang gecrasht was, kochten hun ouders, die luxe Duitse auto’s hadden gekocht, Mercedessen en BMW’s.
Dit leidde ertoe dat jongeren Mercedes en BMW associeerden met hun ouders. Dit had nu tot gevolg dat Audi voor de jongere generatie in principe een nieuwkomer was die uit de relatieve vergetelheid opdook. Jongeren associeerden het niet met het schandaal of met hun ouders.
5 De verwondering van jonge kopers
Bedrijven over de hele wereld zijn dol op jongere kopers. Als iemand eenmaal merkentrouw is, verandert hij zelden van merk (bedenk even of je nog steeds bij dezelfde bank bent als waar je voor het eerst een rekening opende).
Met deze jongere kopers kun je steeds opnieuw verkopen als hun voertuig ouder wordt, en ze meer geld hebben om nog duurdere auto’s te kopen. Bovendien kreeg Audi rond deze tijd publiciteit van beroemdheden. Publiciteit plus jongere kopers is een marketingdroom.
4 Kwaliteit van de auto’s
Natuurlijk is het succes van Audi niet alleen intergenerationele marketing, zoals altijd is het plaatje complexer. Zijn voertuigen waren ook van hoge kwaliteit, ze integreerden een reeks nieuwe technologie in hun voertuigen. Bovendien waren ze beroemd omdat hun voertuigen vierwielaangedreven waren.
Terwijl zijn rivalen zich concentreerden op achterwielaandrijving, die geweldig is voor dragracen, sprak Audi’s all-wheel-drive diegenen aan die geïnteresseerd zijn in de extra controle van het rijden in omstandigheden als sneeuw of licht off-road rijden.
Tip: https://easyimport.nl/bpm-berekenen-aangifte/
3 Innovatie
Jarenlang heeft Audi geworsteld om afstand te nemen als meer dan alleen een luxemerk van Volkswagen. Een van de belangrijkste innovaties was dat het als eerste LED koplampen integreerde. Hoewel dat nu onbeduidend lijkt, was het toen revolutionair.
Audi kwam ook in hoog aanzien door zijn geweldige interieurs en zijn kracht op het gebied van techniek. Die kracht omvatte semi-autonoom rijden en infotainmentsystemen. Dit mag nu standaard zijn, maar het is gemakkelijk te vergeten dat het toen allemaal nieuw was.
2 VW’s emissie schandaal
Volkswagen is het moederbedrijf van Audi. Het enorme emissie-sjoemelschandaal dat de autogigant zo zwaar op de proef heeft gesteld, heeft ook zijn dochterbedrijf Audi negatief beïnvloed. Herstel van het laatste schandaal, en het wordt begroet met alweer een nieuw schandaal!
Bijgevolg heeft Audi de laatste tijd een daling van de verkoop gezien. Nu probeert het het succes van het verleden te herhalen en de magie terug te krijgen die het de rivaal van BMW en Mercedes op gelijke voet maakte.
1 Bijkomende problemen
Hoewel soms opgemerkt werd dat Audi betrouwbaarder was dan andere Duitse merken, lijkt het daar nu problemen mee te hebben. Bovendien dreigt het zijn aantrekkingskracht te verliezen, omdat het gezien dreigt te worden als de zoveelste mainstream auto.
Eén probleem is iets waar alle autobedrijven mee te maken hebben, er is gewoon zo veel concurrentie. Om hun toekomst veilig te stellen, investeren ze nu in elektrische technologie met het debuut van de e-tron. Alleen de tijd zal leren hoe het verder gaat.
Samenvattend is het verhaal van Audi interessant geweest en een bewijs van hoe onstabiel en onzeker iemands aanzien in de auto-industrie is.